Wednesday, June 25, 2008

Larangan benci membenci, hasad, putus saudara.

Bismillah. Segala puji bagi Allah dan selawat serta salam keatas junjungan baginda Rasulullah SAW. Sesungguhnya kita dilarang benci-membenci, berhasad dengki dan memutuskan silaturrahim. Firman Allah SWT:
>"Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara"

>"Sesungguhnya orang-orang beriman itu merendah diri sesama mereka dan berbangga diri terhadap orang kafir"

>"Muhammad itu pesuruh Allah. Baginda dan pengikutnya bersifat keras terhadap orang kafir dan bersifat penyayang sesama mereka"

Hadis riwayat Muslim: "Janganlah kamu benci-membenci, berhasad-dengki, berpaling anggota badan antara satu sama lain dan janganlah kamu memutuskan silatur-rahim. Jadilah hamba Allah yang bersaudara dan tidak halal bagi kamu meninggalkan saudara kamu melebihi 3 hari"

Sifat benci membenci - Segala suatu yang boleh mencetuskan kebencian oleh saudaranya samada dengan cara percakapan, tunjuk sikap atau apapun cara.

Sifat dengki - Bercita-cita menghilangkan nikmat yang dikurniakan kepada saudaranya. Merasa susah hati melihat kesenangan saudaranya lalu berusaha untuk menghilangkannya. Namun sifat 'jealous' fitrah tanpa niat dan cita-cita untuk menghilangkannya adalah biasa. Seharusnya kita menyokong, membela dan berkasih sayang sesama saudara walau apa pun keadaannya.

Saling berpaling - Bila bertemu, ia membelakangkan saudaranya sebagai tanda benci.

Putus Silatur-rahim - Perbuatan yang meninggalkan hubungan yang membawa kepada putusnya tali persaudaraan. Enggan menjawap panggilan talipon misalnya.

WaAllahuaklam

No comments: