Friday, November 14, 2008

Cerita-ceriti 6: Simulator Training

Bismi Allah.
Today genap 3 bulan aku di sini. Alhamdulillah...semuanya berjalan dengan baik. Kesihatan pun, excellent, cuma suara box aku belum mencapai 100% prestasinya. Anyway, its getting better. Plan nak balik bercuti pun..hanya menunggu harinya saja.. 3 minggu lagi. Air tiket, re-entry form semua dah settle. InsyaAllah aku akan tiba di KLIA on 4 Dec nanti.

Manakala dalam hal perkerjaan, hangatnya bahang pre-commissioning, semakin terasa. Hinggakan beberapa orang sahabat dari olefin terpaksa membatalkan niat untuk mengerjakan haji pada tahun ini. Beberapa orang saja yang di'realease'kan untuk kali ini (Olefin dept saja). InsyaAllah next year...termasuklah aku. Nampaknya tahun ni dapat naik hajah jer ler... hahaha



Gambar: Console Simulator di OTS room.

Antara aktiviti pre-comm yang sedang giat dijalankan ialah air blowing, steam blowing, LO flushing. Dan antara major aktiviti yang akan dijalankan ialah furnace dry out dan CGC solo run. 2 aktiviti inilah menjadi halangan kepada kami untuk mengerjakan haji pada tahun ini.Gambar: Hj Azhar 'teruna60' dan bakal Hj Lobo di OTS room.

Bagi aku dan 9 Malaysian yang lainnya.. sibuk dengan loop check aktivities dan start up praktis dengan menggunakan simulator. Maka kami sibuk dengan menghafal skrip (SOP) untuk start up plant. Perghh bukan senang beb. Banyak sangat interlocknya. Secara praktikalnya mudah...kerana kita start CGC by one button jer. Pas tu dia automatically jalan by itself. Yer mudah..tapi troubleshooting...pecah kepala!.

Gambar: Pilot-pilot yang bakal mengemudikan ethylene plant terbesar di planet ni.

Program Operation Training Simulator ini dikemudikan oleh Yokogawaian yang berasal dari China. Next step, kami expatrait dari Malaysia ni akan melatih bakal-bakal pilot dari Arab pula...macam nak start the plant sebagai 'boardman'. Perghh macam bagus jer gitu... Tapi memang bagus pun... So far diaorang respect our capability. InsyaAllah.. Performance kami akan memudahkan yang lain untuk bersama menyertai kami. (Bila pak Arab percaya keupayaan Malaysian sebagai pilot plant mereka...)
Sekian Wassalam

No comments: