Monday, February 16, 2009

YM dan Skype

Bismi Allah.

Kecanggihan teknologi sekarang, kita boleh berhubungan di kejauhan secara pandang dengar. Siapa-siapa yang suaminya berjauhan di perantauan...pasti biasa dengan kemudahan percuma oleh Yahoo Messenger (YM) dan Skype. Dengannya kita boleh bervideo conference dengan anak bini yang jauh ditanahair.

So, semalam aku bervideo conference dengan anak bini seperti biasa. Yang tak biasanya ialah... kali ini aku berborak dengan anak bini di halaman rumah aku di Pasir Gudang. Emm seronok dapat tengok anak-anak bermain di laman rumah.

Gambar: Anak-anak aku berposing depan ayahnya. Aku pulak dalam selimut jer...


Gambar: Tengok tu anak-anak berlari-larian di laman umah...

So, bagi kawan-kawan yang nak berhijrah ke sini sambil meninggalkan anak bininya... eloklah menggunapakai kemudahan ini.

Yang pentingnya... kita perlu menyediakan:
1. Line internet streamyx unlimited dengan modem/router/wireless (WiFi).
2. Laptop yang prosesser dan RAMnya agak power sikit.

Dengan demikian kita boleh berhubungan secara terus menerus. Kalau pakai talipon...agak mahal sikit. 1 minit 2 riyal (tanpa diskaun)... So, kita boleh jimat banyak duit talipon. Kalau dikumpulkan duit yang kita berjimat tu... dah boleh beli cincin untuk bertunang kali ke-2.

Hehehehe

Oklah sekian dulu untuk kali ini.

Sekian Wassalam.

JMD@yanbuKSA.

No comments: